Wydawać by się mogło że grafika komputerowa jest raczej nowym "wynalazkiem". W rzeczywstości jednak temat ten jest już zgłebiany od dawna.
Na poniższym kalendarium, pokazane jest jak przez ostatne kilkadziesiąt lat rozwijana była grafika komputerowa.
Lata 1950 – pierwsze monitory graficzne, zastosowania militarne
1962 – pierwsza stacja graficzna (sketchpad) składająca się z monitora, pióra świetlnego i oprogramowania do interaktywnej obsługi skonstruowana przez Ivana Sutherlanda
1964 – zespół naukowy zajmujący się algorytmami w grafice komputerowej pracujący na Uniwersytecie w Utah (m.in. Ivan Sutherland, James Blinn, Edwin Catmull)
1965 – pierwsza komercyjna stacja graficzna: IBM 2250 Display Unit wraz z komputerem IBM 1130
1969 – powstanie grupy SIGGRAPH (Special Interest Group on GRAPHics) w ramach organizacji ACM (Association for Computing Machinery) skupiającej profesjonalistów związanych z informatyką
1974 – powstanie laboratorium graficznego w New York Institute of Technology
1980 – publikacja artykułu Turnera Whitted’a o realistycznym tworzeniu obrazów, powstanie metody śledzenia promieni (ray tracing)
1982 – TRON- pierwszy film, w którym zastosowano grafikę komputerową. Pierwsza scena całkowicie wygenerowana komputerowo w filmie Star Trek II: Gniew Khana (The wrath of Khan)
1983 – rozwój technik fraktalnych i ich zastosowanie w grafice komputerowej. Fraktale wykorzystano np. w filmie Star Trek II: The wrath of Khan
1984 – praca C. Gorala, K.Torrance’a, D.Greenberga i B.Battaile’a proponująca nowe podejście do wizualizacji – metodę energetyczną (radiosity)
1988 – pierwsza sekwencja filmowa z wykorzystaniem morfingu w Willow
1989 - pierwsza postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D w wytwórni Industrial Light & Magic (ILM)
1993 – dinozaury w Parku Jurajskim - pierwsze kompletne i szczegółowe organizmy żywe wygenerowane w technice cyfrowej
1995 – film Toy Story zrealizowany w całości za pomocą grafiki komputerowej; pierwsze fotorealistyczne włosy oraz futro wygenerowane komputerowo
1999 – pierwsza postać z kompletną ludzką anatomią wygenerowana komputerowo w wytwórni ILM
2001 – mapowanie fotonowe (photon mapping) jako rozwój metody śledzenia promieni
2009 – film Avatar – rewolucja kina 3D
2009 – decyzja o utworzeniu specjalności Nowoczesna Grafika Komputerowa dla kierunku Informatyka Stosowana na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie
Komentarze