Grafika komputerowa

Wydawać by się mogło że grafika komputerowa jest raczej nowym "wynalazkiem". W rzeczywstości jednak temat ten jest już zgłebiany od dawna.

Na poniższym kalendarium, pokazane jest jak przez ostatne kilkadziesiąt lat rozwijana była grafika komputerowa.

Lata 1950 – pierwsze monitory graficzne, zastosowania militarne

1962 – pierwsza stacja graficzna (sketchpad) składająca się z monitora, pióra świetlnego i oprogramowania do interaktywnej obsługi skonstruowana przez Ivana Sutherlanda

1964 – zespół naukowy zajmujący się algorytmami w grafice komputerowej pracujący na Uniwersytecie w Utah (m.in. Ivan Sutherland, James Blinn, Edwin Catmull)

1965 – pierwsza komercyjna stacja graficzna: IBM 2250 Display Unit wraz z komputerem IBM 1130

1969 – powstanie grupy SIGGRAPH (Special Interest Group on GRAPHics) w ramach organizacji ACM (Association for Computing Machinery) skupiającej profesjonalistów związanych z informatyką

1974 – powstanie laboratorium graficznego w New York Institute of Technology

1980 – publikacja artykułu Turnera Whitted’a o realistycznym tworzeniu obrazów, powstanie metody śledzenia promieni (ray tracing)

1982 – TRON- pierwszy film, w którym zastosowano grafikę komputerową. Pierwsza scena całkowicie wygenerowana komputerowo w filmie Star Trek II: Gniew Khana (The wrath of Khan)

1983 – rozwój technik fraktalnych i ich zastosowanie w grafice komputerowej. Fraktale wykorzystano np. w filmie Star Trek II: The wrath of Khan

1984 – praca C. Gorala, K.Torrance’a, D.Greenberga i B.Battaile’a proponująca nowe podejście do wizualizacji – metodę energetyczną (radiosity)

1988 –  pierwsza sekwencja filmowa z wykorzystaniem morfingu w Willow

1989 - pierwsza postać wygenerowana za pomocą grafiki 3D w wytwórni Industrial Light & Magic (ILM)

1993 – dinozaury w Parku Jurajskim - pierwsze kompletne i szczegółowe organizmy żywe wygenerowane w technice cyfrowej

1995 – film Toy Story zrealizowany w całości za pomocą grafiki komputerowej; pierwsze fotorealistyczne włosy oraz futro wygenerowane komputerowo

1999 –  pierwsza postać z kompletną ludzką anatomią wygenerowana komputerowo w wytwórni ILM

2001 – mapowanie fotonowe (photon mapping) jako rozwój metody śledzenia promieni

2009 – film Avatar – rewolucja kina 3D

2009 – decyzja o utworzeniu specjalności Nowoczesna Grafika Komputerowa dla kierunku Informatyka Stosowana na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie



Dodaj komentarz






Dodaj

Komentarze

Tomek, Dodany: 04.04.2016, 19:19
Hejka!! Dzieki za te informacje! Bardzo przydały mi się do mojej prezentacji. Pozdrawiam, Tomek

Daj lajka :)
© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl